Avliva eller inte?

Inlägget "Människor utan hjärta" publicerade jag även på min blogg. Inlägget fick en hel del kommentarer. En av dem löd så här: "Eller så ser man till att avliva dem direkt när de kommer ur mamman."

Inlägget handlade om kattungarna Inge och Tingeling som hittades i en låda. Jag skrev att man ska kastrera sin katt om man inte vill ha oönskade kattungar. Jag fick då ovanstående kommentar.

Min fråga till er är: Är det bättre att låta sin katt vara okastrerad och avliva kattungarna vid födseln? Eller kastrera honan, så att inga oönskade kattungar föds?


Kommentarer
Postat av: Helena

Det är självklart att katterna skall kastreras för att undvika oönskade kattungar. Att välja att avliva kattungar istället för kastrering är barbariskt!!

2008-06-17 @ 19:39:47
URL: http://helena-roth.blogspot.com
Postat av: Sveriges snyggaste bonde

Man slipper väldigt mycket bry om man kastrerar katten. Jag tycker folk är lata och inkonsekventa. Vi skaffar djur och bestämmer vad de ska heta, när de ska få mat, att de ska sitta fint (om man skaffat en hund) när de ska rastas och en massa andra rätt roliga beslut. Om vi ska bestämma allt över våra husdjur måste vi bestämma när det ska vara slut också. Man måste inte göra det själv, men man måste ha stake nog att iaf gå till veterinären och få det fixat, inte ställa ut djuren i en låda i skogen och hoppas de svälter ihjäl. Jag blir arg på såna.

2008-06-18 @ 10:19:53
URL: http://sverigessnyggastebonde.blogg.se/
Postat av: Ellen

Alltså,,, att först låta sin katt bli dräcktig, sedan lta henne gå hela dräcktigheten och sedan slå ihäl ungarna så fort de föds ! Det kallar jag djurplågeri !



För det första kommer det göra kattmamman knäpp ! Hon är ju inställd på att ha ungar så hon kommer troligen leta sig fördärvad efter dem, för det andra kommer hon säkerligen få problem med mjölken, om ingen snuttar av henne, det kan leda till ganska stora problem, operation och i slutändan bli ganska dyrt ! Ska man bara slå ihjäl henne också då eller för att lösa problemet ?

Blir tokig på folk som resonerar så. !



Naturligtvis ska katten kastreras/stereliseras ! Och skulle det nu vara så att katten blir dräcktig innan man hunnit sterelisera och man absolut inte kan ta hand om kattungar, då kan man faktiskt göra abort på katter också. fast jag tycker inte att det ska behöva gå så långt !



Kastrera Katterna så fort de blir könsmogna !

grejen att en katt flicka mår bättre om hon kan få en kull först det är bara en dum myt !

2008-06-18 @ 10:43:13
URL: http://sphynxnoja.blogg.se/
Postat av: Fröken M

kastrera. inget snack om saken!

2008-06-27 @ 23:47:12
URL: http://pysseltant.blogspot.com

Gör ditt tassavtryck här:

Ditt vackra namn?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Säg det med ett mjau:

Trackback