Doris "Rhine Lady" berättar...

Det är en konstig känsla jag har i morrhåren. Det är lördagen den 11:e oktober och jag får träffa ett par som har kommit till Nybro enbart för att hämta en katt, säger dem. De tittar på min kompis Violetta som gör sig till för den tilltänkta "nya hussen". Slickar hans hår och så. Men konstigt nog tvekar han. Pratar med "nya matten" om mig. Mig, lilla mig, jösses, är detta sant. Är min morrhårskänsla rätt? Jag avvaktar, gör mig inte till heller.

"Nya matten" överlåter beslutet till "Nya hussen" . Svansar och tusen tassar DET BLIR JAG!


Åka bil...

Efter diverse diskussioner och råd bär det iväg mot Eskilstuna, var nu det ligger. Nu åker man i en "grönsak" ,det är en grön Volvo. Jag snackar med "nya matten" om dittan och dattan men mest om att jag vill sitta i hennes knä. Det tar tid innan hon fattar. Ända till Kalmar. Då stannar de och flyttar mig till "mattes" knä. Mjau vilken lycka! Tackar henne med att "surra" lite grann medan hon kliar mig bakom örat. Efter Mönsterås blir jag trött och eftersom jag berättat det mesta känns det skönt att bara slappa och njuta av klappning och smek.


Mötet med Kapten KlösDoris

Vaknar till i Eskilstuna. Möter en stor stark som de kallar Kapten Klös. Det är en sjukilos perserhane. Sicken bjässe! I mina ögon en jätte! Var har jag hamnat?!!! Sitt namn "Kapten Klös" fick han i Västerås hamn av en reporter från Västmanlands radio. Egentligen heter han Fred Astaire och har Attelstone som stamfader. Nåväl, denna bjässe blev tydligen överraskad av lilla mig och morrade och fräste när jag kom i närheten. Husse sa att de skulle prova olika metoder för att få oss sams.


Det första som matte föreslog var att koppla Fred Astaire som ju är van att gå i koppel ombord på deras båt. Bingo! Sagt och gjort, de har kontroll! Fressy (han kallas så?) tycks förstå vad som gäller när matte eller husse säger nej. Han lyssnar till kommandon och agerar "rätt". Vilken kille! Fast de första nätterna får vi 40 kvadratmeter var att vara på. Säger jag till så kommer nån av dem och sitter hos mig. Underbart att få bekanta oss med varandra i lugn ro, i synnerhet när man måste gå på muggen där man ju som bekant vill ha avskildhet. Jag är ju för sjutton en Lady!!!


Pälsvård och sjöfolk

Dagarna går, husse är med oss hela tiden som stöd. Hjälper till med maten och vatten när vi är oroliga. Berömmer oss när vi gör framsteg. När de byter av på kvällen gör matte likadant. Man känner sig trygg. Kan lägga mig i hennes knä och få en skön smekning som tröst. Nu börjar de med pälsvård på riktigt. Känns skönt när tovorna försvinner. Kollar på Fressy hur han gör. Han vill själv bli borstad på morgon och kväll innan husse går och lägger sig. Då hoppar han upp på tvättmaskinen och jamar till. Svaret han får omedelbart från husse är "Jag kommer Fressy". Och det stämmer, han kommer direkt. Så vill även jag ha det. Och det får jag, det lovar matte bestämt. Hon grejar och donar med min päls och klipper isär så att det inte spänner och tar bort det som ska bort. Sjööönt! Håller på att lära mig deras snack, ni vet, de är ju sjöfolk.

Få se när jag får komma ombord på MS /Triana. Att Fressy kallas Kapten Klös är väl ganska logiskt men att mitt namn ombord blir troligen Mat-ros det är väl och ta i, tror jag. Vad tycker ni?

Doris


Vi, Fressy och jag, börjar gilla varandra. Det har gått ett tag nu. Vi har inte haft riktiga kontroverser mer än en gång. Och det var ju för en vecka sedan så jag tycker att detta funkar bra. Fressy och jag återkommer med mera om vårt liv tillsammans och i synnerhet efter besöket på "BÅTEN".

Tack alla ni som tog hand om mig på KATTHEMMET KOMPIS och en jättekram till MARITHA!

Jag spinner en låt för er i knäet på den nya matten Gerd.

Morsning korsning, vi jammar när vi hörs.

/Perserhonan Doris numera Mat-rosen Lady.


Kommentarer
Postat av: snow

Nej vilken härlig katt på bilden=)

2008-11-11 @ 08:32:48
URL: http://housedancer.blogg.se/

Gör ditt tassavtryck här:

Ditt vackra namn?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Säg det med ett mjau:

Trackback