Vad anser ni om ID-märkning av katter?

Vi som arbetar med Katthemmet Kompis är såklart för ID-märkning av katt. För oss är det självklart, men inte för alla. Det finns de som anser att det är dyrt och att det inte är någon mening eftersom det inte har varit någon som ringt då katten har försvunnit trots att den är ID-märkt.
Kattstatus har skrivit väldigt bra om ID-märkning här.

Nu vill jag höra era argument för ID-märkning. Era åsikter kommer jag sedan att sammanställa i bloggen.


Kattis flyttade till ett eget hem förra året.


Kommentarer
Postat av: Mona

Jag är för idmärkning. Tycker det är en självklarhet så man vet vems katten är. Anledningen att de inte ringer är kanske för att de ej sett katten?

2010-07-05 @ 12:37:36
URL: http://taildragger.dinstudio.se
Postat av: Wikki

ID-märkning av katt är fullständigt självklar och borde vara snudd på lagstadgad (liksom ett högre ägaransvar att människor kastrerar och vårdar sina katter - d v s att en frisk katt inte ska avlivas i onödan)och jag kan på intet sätt förstå kortsyntheten hos en människa som tycker att det är för dyrt???!

Ens katt är väl det dyrbaraste man har, likvärdigt barnen och maken, och ID-märkning samt registrering av ID-märkningen är ju en bra försäkring OM katten skulle komma bort. Chansen att få tilbaka en märkt katt ökar ju oerhört, medans ingen kan identiefiera en omärkt katt!

Om man nu saknat en märkt katt och ingen ringt, så beror ju det inte på att det är en märkning gjord i onödan, utan på att katten helt enkelt inte påträffats. Jag har sett fall där katter kommit hem efter åratal på luffen, både tio och tjugo mil hemifrån, och var katten varit under tiden förblir kisses hemlighet, men utan märkning hade det också förblivit försvunnen katt.

Så katter SKA märkas och vi ska göra allt vi kan för att det blir en total självklarhet!

Jag är så klart märkt och stolt över det!

TassKram Wikki

2010-07-05 @ 12:57:32
URL: http://www.metrobloggen.se/wikipedia
Postat av: Elin Gabriella

Jag är för! Det är ju självklart på hund, så varför inte på katt också!? Jag tycker att katterna måste uppsakattas mer av samhället...

2010-07-05 @ 13:47:43
URL: http://elingabriella.blogg.se/
Postat av: Suzanne

Självklart ska alla katter ID-märkas! Det är ett steg för att ge katten en högre status. Och dessutom så borde den märkande veterinären se till att märkningen blir registrerad så att det alltid går att spåra en ägare. På det viset skulle det bli svårare att dumpa en katt utan att det blir rättslig efterföljd. Åtminstone i teorin :-(

2010-07-05 @ 14:47:21
Postat av: Camilla Z Hbg

Ja givetvis ska katter id-märkas, (enligt lagen vi väntar på...) inga argument mot är hållbara. ID-märkning = ett steg till högre status för katter vilket de sannerligen borde ha fått för hur längesen som helst! En katt-"ägare" som älskar sin katt vill väl givetvis sin katts bästa... och då borde är väl detta vara en simpel sak att få gjort och för vet. att se till att reg. genonförs. Säger som kloka Wikki, "en katt är väl det dyrbaraste man har, likvärdigt...", osv!

2010-07-05 @ 16:10:23
Postat av: Emma.R

Jag tycker också att det är en självklarhet, precis som med kastrering. Oftast får man ju både kastrering och id-märkning till ett paketpris(ibland kan det innebära gratis id-märkning vid kastrering) så att det är dyrt är bara en dum ursäkt för ej kattvärda människor.

2010-07-05 @ 16:16:45
URL: http://rosbladhskattfotosida.blogg.se/
Postat av: Anmaja ♥ Lussekatt

Lika självklart som kastrering om man inte ska ha kattungar. Inte bara för att höja dess status, utan också för att jag vill ha tillbaka min katt om han lyckas smita ur selen.



Anmaja & Lussekatt

2010-07-05 @ 16:34:51
URL: http://blogg.omakastengods.se
Postat av: Bisse & Basse

Tycker också att det är en självklarhet att både kastrera, vassinera och id-märka sin katt. Om man nu tycker att det är dyrt och inte vill "offra" lite av inkomsten på en katt så får man väl låta bli att skaffa katt. Att skaffa katt innebär att man tar ansvar för detta lilla liv och då tycker jag att man ska se till att katten mår bra och har ett visst "skydd" om den skulle springa bort. Och tänk på att även en innekatt kan ju smita ut.

2010-07-05 @ 17:25:48
Postat av: Heidi.Kattfamiljen

JAA SJÄVKLART! Med en ID-märkning ger man ju katten en identitet. Och chansen att få tillbaka den om den försvinner är ju mycket större. Eller om någon snor katten är det lätt att bevisa vems katten är. Jag tycker inte det finns någon anledning att inte ID-märka! Katterna behöver högre status i vårt samhälle och en ID-märkningslag skulle kunna vara en början på det. Tyvärr har vi en jordbruksminister som inte borde vara på den posten han är för han tycker ju inte det behövs morr Han anser ju inte heller att vi har problem med hemlösa katter i sverige. Men jag hoppas att det snart skall bli lag på det precis som det är på hundar.

Självklart är det ingen garanti att man får tillbaka katten för den är ID-märkt men chansen är betydligt större. Sen får man inte glömma att vissa som kanske tycker det där med ID-märkning inte är superviktigt skickar inte in blanketten till SKK när man har ID-märkt och då är ju inte uppgifterna till ägaren registrerade och då är det inte så konstigt att ingen hör av sig.

2010-07-05 @ 17:58:27
URL: http://kattfamiljen.se
Postat av: Inkan o Ligan

Hela Ligan är id-märkt. Vissa av dom dubbelt till och med. Både chip och öron.

Kan berätta en liten historia.

Hade en katt som lärde sig att öppna dörrar.

Självklart försvann han.

Några månader senare ringde dom från en veterinär och undrade om jag ville ha tillbaka min kisse.

SJÄLVKLART

Hade han inte varit märkt så hade jag aldrig fått tillbaka honom.

Märkning - SJÄLVKLART

2010-07-05 @ 18:50:53
URL: http://ligans.blogg.se/
Postat av: Nalle o Lasse

Absolut självklart.

Det gör vi för att vi älskar dom och vill ha dom tillbaka om nåt´händer.

Självklart håller vi oxå med om att pälsklingarna skall kastreras skulle aldrig kunna låta nån av våra honor få ungar och man inte sen vet vad till synes rara hussar o mattar som hämtar dom gör med dom sen.

Det finns ju så många som inte vet vad en katts kärlek betyder.



Nalle

2010-07-05 @ 19:07:55
Postat av: Nina

Mina katter är ID-märkta och jag ser det som en självklarhet. Det är en trygghet för både katten och ägaren ifall katten skulle springa bort. Om mina katter inte var ID-märkta skulle jag vara orolig dagarna i ända ifall någon av dem sprang bort. Nu är mina katter innekatter men det finns ju fortfarande en chans att de springer bort och då de är ID-märkta finns det större hopp om att man får tillbaka sina små älsklingar.

2010-07-05 @ 20:24:29
URL: http://mittlivsomcatty.blogg.se/
Postat av: Dui och Deco

Självklart ska man ID-märkas! Lättare att se tatuering än chip.Viktigt för höjningen av kattens status Nosbuff

2010-07-05 @ 22:15:26
URL: http://duideco.blogspot.com
Postat av: Prinzessin

Båda mina katter är dubbelt märka. Med tatuering syns de att de är märkta, men en tatuering kan bli otydlig och då är chipet bra för att kunna vara säker.

2010-07-06 @ 02:12:05
URL: http://[email protected]
Postat av: Annie

Mina fyra är alla ID-märkta samt kastrerade, vaccinerade och försäkrade.

2010-07-06 @ 20:09:58

Gör ditt tassavtryck här:

Ditt vackra namn?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Säg det med ett mjau:

Trackback