Vi ses i Nangijala, Kompis.

image291
Kompis
kom som hittekatt till Maritha och Sonny för elva år sedan. Från allra första dagen var han en riktig vän, en riktig kompis. Och han var älskad av alla i familjen. Han måste ha levt ett tufft liv, vår älskade Kompis. När han dök upp vid deras lägenhet i Nybro en dag för elva år sedan, var han mager och i dåligt skick. Och han skrek på hjälp.
Från allra första stund växte en kärlek till honom. Och den var stark. Och den skulle vara för evigt. Det var vad Maritha sa till honom den dagen. Och han trodde på henne. Maritha höll sitt ord.
Kompis var en kelig, charmig och vänlig katt, som aldrig skulle göra någon annan illa. Det var därför vi valde att döpa katthemmet efter honom.

För två år sedan blev Kompis njursjuk. Han har ätit specialfoder för att kunna leva ett så bra liv som möjligt, men häromdagen tog orken slut. Kompis ville inte mer. Han hade bestämt sig. Han skulle lämna vår jord för Nangijala. 
Maritha tog beslutet att låta honom somna in i hennes armar. Veterinären var snäll och kom till oss eftersom Kompis inte tyckte om att åka bil. Och i fredags tog han sitt sista andetag. Han fällde ut sina svartvita kattvingar och flög till Nangijala. Kompis hade drömt om Nangijala på nätterna, sett framför sig hur vackert och underbart det var där. Hur friska alla männsiskor och djur var. Och för att inte tala om maten, som alla älskade. Och som Kompis kunde äta utan att må illa. Ja, det var så han drömde om Nangijala, nätterna innan han skulle lämna oss.
Och det är så han lever idag. Han är frisk och stark och han lever som en prins.

Vi är mycket ledsna och saknaden är oändlig. Vi kan inte förstå att vår älskade Kompis är borta. Att han inte vaknar upp på vår jord något mer. Men trots alla tårar vet vi att genom Katthemmet Kompis kommer han alltid att leva vidare. För det sägs ju att själar aldrig dör.

Mamma och pappa älskar dig Kompis! Här och nu. Och för alltid.
Vi ses i Nangijala!
/Katterna på Katthemmet Kompis



 


Kommentarer
Postat av: Naken

Usch vad sorgligt att läsa. Snyft. Men han är nog den allra sötaste av kattänglar nu.

2007-12-09 @ 21:50:46
URL: http://nakensdagbok.blogg.se/
Postat av: Maggan47

så sorgligt, men han blir väl mottagen av Lucas min svartvita perser som 20 år gammal dog 29 november i njursjukdom också, förstår hur ni känner er, men vi möts ju igen allaihop Maggan47

2007-12-09 @ 22:16:34
Postat av: ANNA

Vad sorgligt att läsa... det är såå svårt när man förlorar dom man älskar och sina små husdjur vill man ju bara gott...

2007-12-30 @ 23:37:43
URL: http://ostyrlig.blogg.se
Postat av: Hedokatt

Åh, nu började jag störtböla. Det gör så oerhört ont att mista en vän! Men jag är också övertygad om att Kompis har det underbart i Katt-nangijala, och att han tittar ner på er från en molnkant och kommer ihåg all kärlek, trygghet och vänskap han delade med er. Svansen i topp från mig och mina fyra älsklingar (alla är katter som "ingen ville ha", men hos mig har de fått ett livslångt, tryggt hem) för sådana som ni, Kompis människoföräldrar!

Min perser Jossan, min bengal Hannibal och diverse andra kattvänner som blivit änglar (Aki, Kalle, Donna, Frida, Pelle, Lucifer, Niki, Lillen, Sotis, Sötis, Rubens, Hermanni..) genom åren leker och busar med Kompis, det är jag övertygad om.

Jag hoppas Kompis hälsar på er i era drömmar och låter er få veta att han har det bra nu, och en vacker dag kommer ni att vara tillsammans igen.

2008-01-27 @ 19:15:16
URL: http://hedokatt.blogspot.com
Postat av: Danne

Vår underbara och härliga katt Sputnik somnade in 2003 efter njursvikt. Jag är en vuxen person som räknar mig som mentalt frisk och i balans men det tog mig många år innan jag kunde tänka på honom utan att tårarna trillade. jag förstår precis hur det känns när man måste ta det där beslutet och jag vet precis hur tillintetgjord man är efter det att ett litet katthjärta slutat slå. Så liten plats på jorden en katt tar men i hjärtat blir det en avgrund den dag kattlådan inte längre skall tömmas.



Och tårarna trillar bara vid tanken,



Dan

2010-01-21 @ 01:08:19
Postat av: Björn

Danne

Det Du säger är svårt göra bättre - har själv katter och fått ta det svåra besluten - tar man en vän till sig så är det från början till slut - det är ett löfte som skall hållas och det skall vara på bästa sätt och omvårdnad med tillförlit och trygghet - att giva och få vänskap av dessa i sig själva "egensinniga" fyrfota är en upplevelse för varje dag. "Björn - husse" och Vi Maija, Majken,Sigge,Mirre,Piggelin

2010-05-01 @ 01:55:03

Gör ditt tassavtryck här:

Ditt vackra namn?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Säg det med ett mjau:

Trackback