Det vinnande bidraget!

Med berättelsen om kattungen Frasse, blev Ellen Olsson den som kammade hem första pris i vår tävling. Här kommer hennes bidrag, med hennes egna ord.

Det var så att jag hade en kattflicka Curaso, hon hade precis fått ungar, dom var ca 2 veckor gamla.... 4 stycken små krabater... Det var en Tisdag kväll, klockan var närmare 23 på kvällen och vi var på g att gå och lägga oss. Så ringer telefonen. Min man svarar men lämnar ganska snart över luren till mig! Det var en vän till oss. Han berättade att han och hans fru varit ute och tagit en kvällspromenad i sommar värmen (det var juli månad år 2005).
När de hade kommit på en ganska avsides väg så hade dom sett en bil komma ut från en annan väg sakta in slänga ut någonting från passagerar sätet och sedan åka igen.

Dom tyckte att det verkade lite konstigt så när dom kom fram till stället så kollade dom lite. Där en liten bit ut på fältet ligger en liten pälsboll, mannen går ut och kollar och det visar sig vara en liten kattunge ca 3 veckor. Den piper när den ser honom, och han lyfter upp den. Den är aldeles blöt, nosen och ögonen rinner och den ser lite mysko ut runt munnen.  Eftersom detta är en katt kär familj så stoppar han kattungen innanför jackan och så går dom hemmåt. Hemma blir kissen tvättad och torkad torr och får lite grädde som dom hade... Den är ju så liten att vanligt torrfoder inte går. Sen ringer dom mig. Dom vet ju att jag har en digivande mamma och denna kisse som får heta Frasse är nog bara en vecka äldre än mina små.

Onsdag morgon kommer dom med Frasse. Han har sovit hos dom i sängen hela natten. Han är ganska ynklig och hungrig, men dom vågar inte ge för mycket grädde.
Jag tar med mig Frasse och går in till Curaso och ungarna. Curaso har varit väldigt mammig och vaktig sen hon fick sina små och låter ingen annan än mig vara hos dom eller komma in. När jag kommer in i rummet då kommer hon genast och möter mig. Jag klappar henne lite och håller sedan försiktigt fram Frasse. Hon tittar på honom, luktar på honom tittar lite på mig och börjar sedan tvätta honom på huvudet.

Jag går fram till det lilla huset hon gått där dom andra ungarna ligger, hon springer för mig och kryper mer och lägger sig, hennes ungar börjar gensat sutta på henne. Jag lägger ner Frasse och han kravlar sig genast fram och börjar sutta han med efter det så var han en av hennes ungar.
När de andra ungarna  sedan började få rinnande nosar och ögon anade vi oråd, så det blev ett veterinärbesök (ett av många visade det sig) Frasse hade kattsnuva och det som verkade konstigt med hans mun visade sig vara gomspalt. Dock var detta inget han led av. I alla fall fick jag medicin till honom, till de fyra andra kattungarna, till mamman Curaso och till mina två andra vuxna katter som också blivigt smittade. Ögon droppar tre gånger om dagen och oroal droppar två gånger om dagen till åtta katter var en kamp. Men det slutade bra och alla blev friska.

Frasse växte och blev en riktigt liten tjockis kille. Han älskar mat över allt annat och hans mage var som en liten boll.
När frasse blev 12 veckor så flyttade han från mig och de andra katterna och tillbaka till dom som hittade honom och där fick han sedan stanna. Han blev en mycket älskad kisse som kostade dom massor i mat pengar.

Kommentarer
Postat av: Gizmo

Jisses Frasse vilken spännande, dramatisk, otäck början du fick, tack gode gud att det finns människor som tycker om oss och räddar oss från eländet som andra gett oss.

2008-10-14 @ 08:46:10
URL: http://www.gizzzmo.se
Postat av: CC

ohh, vilken härlig historia :) iaf att den fick ett så bra slut. Vilken otrolig tur Frasse hade!

2008-10-14 @ 22:58:33
URL: http://metalbarbiecc.blogg.se/
Postat av: Ellen

hihi ! va roligt att läsa sin egen historia =D lilla frasse ! Känns osm igår dom ringde och kom med honom !



Ska bli roligt att läsa de andra berättleserna också !

2008-10-15 @ 19:41:30
URL: http://sphynxnoja.blogg.se/

Gör ditt tassavtryck här:

Ditt vackra namn?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Säg det med ett mjau:

Trackback