AKUT! Katter kommer att skjutas av hyresvärd!

En kvinna kontaktade oss och behövde omplacera sina katter eftersom henne hyresvärd kommer att skjuta dem. Vi vill poängtera att man får ha nio katter, har man fler än det måste man ansöka om tillstånd. Vem som helst får heller inte skjuta katter och definivit inte i ett bostadområde. Det är dessutom olagligt.
/Jenny, Katthemmet Kompis

Kan du hjälpa någon av dessa katter? Kontakta Maritha snarast. Tfn: 0706-07 13 90.

Så skriver kvinnan:

Jag har tagit hand om övergivna och avlivningshotade katter och nu får jag inte ha dem längre för min hyresvärd.
Han hotar att låta skjuta dem så jag är stort behov av att omplacera dem.
Hoppas att någon snäll människa kan rädda deras liv och samtidigt skaffa sig en riktig vän.
Alla katterna är sociala och keliga.
 
 
LUCKY


     
Född 1 januari 1997.
När vi fick henne var hon så mager att hon inte kunde stå på benen. Hon åt plast och visste inte vad kattmat var.
Men hon repade sig men var alltid mycket mager. Hon är den keligaste katt som finns, kommer ofta och hoppar i knät på mig och vill vara klappad och kliad på ryggen. Hon är helt problemfri katt och hon tycker inte om bråk. Vi kallar henne polisen för börjar några katter bråka med varandra, springer Lucky emellan och stoppar bråket.
Försäkrad hos Agria.
 
ARWEN

  
Född december 2002.
Helt problemfri honkatt. Lugn och social och kelig. Hon var upphittad med sin bror som en liten kattunge övergiven i skogen mitt i vinter för att frysa ihjäl. Men de var upphittade och lämnades hos mig. Hennes bror Aragorn är sjuk i urinsten och honom behåller jag, men Arwen måste flytta. Försäkrad hos Agria.
 
OZZY



  
Född september 2003.
Han är en katt som tycker inte om andra hankatter. Han attackerar dem direkt. Annars är han mycket kelig mot folk och barn och har inget emot hundar heller. Han brukar följa med mig när jag rastar hunden och tycker att det är kul.
Han är också mycket pratsam av sig och går och jamar ganska ofta när folk pratar till honom.
 
BESSY



  
Född 2004.
Bessy fick jag som en liten kattunge på knappt 4 månader och då hade hon bruten svans som tyvärr inte fått någon behandling och växte ihop fel så att den är krokig. Men det ger henne en charmig utseende. Hon är en jättesnäll katt som tycker om att kela och är ganska nyfiken av sig.
 
GIZMO


  
Född hösten 2007.
Gizmo är en goding. Han är helt problemfri, men lite rädd av sig... Han tycker om andra katter och hundar, liksom människor, men var ganska mobbad av Ozzy här hemma så han försöker gömma sig när han ser honom.
Men bara Ozzy försvinner ur sikte så är han världens gulligaste katt.
 

Kommentarer
Postat av: Dykar'n

I första läget hade jag polisanmält hyresvärden för olaga hot. Då katterna är ägarens "egendom" (även om man inte kan "äga" en katt), har hyresvärden aldrig någon rätt att olovligen hantera en hyresgäst egendom. Dessutom får avlivning bara ske av personer med tillstånd. Vidrigt att människor kan bete sig på detta sättet, och jag hoppas att det löser sig!

2009-04-10 @ 11:20:54
URL: http://www.metrobloggen.se/giftman
Postat av: Anders

7 § En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får dödas av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndigheten. Lag (1987:260).

2009-04-20 @ 21:41:25

Gör ditt tassavtryck här:

Ditt vackra namn?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Säg det med ett mjau:

Trackback