Svar på era frågor

Hur många katter finns det på katthemmet?
Vi har 37 katter och vi får ha som max 40 katter.

Vad tycker ni om att katter är så illa behandlade, dvs att de finns så mkt hemlösa katter och att folk inte verkar förstå att katter också har känslor?
Det är fruktansvärt och gör lika ont varje gång! Tyvärr har katter låg status i vårt samhälle, vilket såklart skapar problem. Det finns väldigt många myter om katter, att de till exempel klarar sig i det fria. Vi som arbetar på katthem ser dagligen att verkligheten är helt annan.

Vilka egenskaper är tydliga hos era katter?
Det är väldigt olika. Mycket beror på hur de hade det innan de kom till oss. Om de har varit födda ute tar det ofta lite längre tid att få dem sociala. De katter som har haft ett hem, men som av någon anledning inte har kunnat bor kvar, är ofta sociala. Bakgrunden spelar med andra ord stor roll. Men vi tycker att alla katter har lika mycket värde och har lika stor rätt att leva vare sig de är förvildade eller tama.

Hur är det att jobba på katthem?
Att jobba på ett katthem är både roligt, intressant, tufft och sorgligt. Det gör ont när vi ser att så många katter far illa och att många människor verkar tro att det bara är till att lämna sin katt på ett katthem när man har tröttnat på den. Eftersom vi bara få ta in ett visst antal katter är det omöjligt för oss att säga ja till alla.

Det är mycket arbete med ett katthem. Maritha, Lotta, Katarina och Sonny är de som arbetar i själva katthemmet och med katterna. Vi har underbara människor som hjälper oss vid olika aktiviteter. Alla gör ett fantastiskt jobb!
Carola, vår IT-supporter, sköter vår hemsida. Och jag, Jenny, skriver bloggen och ringer telefonsamtal och mailar. Alla har vi olika uppgifter.

Det roligaste med vårt arbete är när vi ser framsteg hos katterna. Det är en underbar känsla när vi efter ett tag märker att skygga katter börjar bli mer sociala. Det ger oss styrka och hopp! Och självklart när den rätta ägaren kliver in genom dörren.

Jag undrar om ni har egna rum på katthemmet eller om ni bor allihop tillsammans?
I katthemmet bor alla katterna tillsammans. Men de har flera sovdelar utspridda i katthemmet, sådana ställen där de kan gå undan när de vill vara i fred. Utöver det har vi två rastgårdar, en jättestor och en mindre.
I karantän får katterna bo då de precis har kommit till oss. Så fort vi får tid hos vetetrinären blir de vaccinerade, kastrerade och ID-märkta. Alla våra katter måste vara det.

Sen undrar jag hur många katter det kan bo på katthemmet som max?
Se tidigare svar.

Sedan undrar jag vilken katt som har bott på katthemmet längst?
Mona-Lisa och Garbo har bott hos oss i 5,5 år.

Finns det något kärlekspar bland katterna?
Ja, det finns det. Sickan och Salmiak går i gitfastankar. Petronella och Matti dejtar, och Garbo och Sky är mer än bara vänner...

Kommer det fler katter till ert katthem efter sommaren?

Ja, det gör det. Det är oftast då vi får in katter och då är det främst dräktiga katter och kattungar.

Finns det nån katt hos er som är lik mig? ;) (Det är Naken som frågar.)
Haha, Maritha skrattade när jag läste denna fråga för henne! Jadu, Naken, det finns ingen devon rex hos oss, men Ruben är ganska lik dig, om han rakar bort sin päls. ;) Annars är det mest de rakade katterna som är mest lik dig. Vi syftar på långhårskatter som veterinären rakar då deras pälsar blir för toviga under sommaren.

   
En kopia av Naken? Vad tror du om det, Veran?    
          

En Naken med päls?

Kommentarer
Postat av: Naken

Tack för era svar. det var rolig läsning. Jag tycker att båda katterna var lika mig. Var och en på sitt sätt.



Tass/ Naken

2009-01-11 @ 20:34:37
URL: http://nakensdagbok.blogg.se/
Postat av: Elin

Kul att läsa alla svar. Jag missade frågestunden så jag hann inte klura ut någon fråga att ställa :) Om jag bodde närmre katthemmet skulle jag inte tveka en sekund på att jobba där. Jag hoppas att jag i framtiden, när jag tagit körkort och köpt bil, att jag kan få hjälpa till med katterna! Stilla min kattabstinens lite och leka med sötnössen ;)

2009-01-14 @ 14:43:10
URL: http://eluaan.blogg.se/

Gör ditt tassavtryck här:

Ditt vackra namn?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Säg det med ett mjau:

Trackback