Skjutas eller inte skjutas?

I går fick jordbruksministern Eskil Erlandsson frågan i Rapport om inte förvildade katter kunde skjutas för att bli av med problemet. Eskil svarar då:
- Visst, det är ett sätt komma undan problemet, men det finns säkert andra sätt att komma till rätta med det här.

Kvällstidningarna förstorade upp uttalandet med följande rubrik "Skjut katterna!" Så lät rubriken som först publicerades.
Idag, när jag går in och ska läsa samma artikel står det "Jordbruksministern: en lösning på problemet är att skjuta vildkatterna."



Djurskyddslagen ska nu ses över. Vi hoppas att Eskil har ett varmt hjärta och inte tillämpar avskjutning av förvildade katter som en metod för att minska antalet hemslösa och oönskade katter.

För avskjutning är inte ett sätt att lösa problemet med hemlösa katter. Göteborgs katthjälp, som arbetar mycket med TNR, har skrivit om avskjutning.




Kommentarer
Postat av: Kattägare

Eftersom jag fick en svarskommentar i en annan blogg angående den här frågan av Jenny så fortsätter jag här i stället. På vilket sätt tänker jag kortsiktigt? Jag tänker främst på den naturliga djurfaunan och inte endast katterna. I ett område med förvildade katter får inte andra arter plats. Som naturmänniska bryr man sig naturligtvis om detta. Jag ser inte vildkatter som ett djur som skiljer sig nämnvärt från andra arter som det finns ett för stort antal av. Rävar och vissa fågelarter måste vi tex skjuta av för att de inte ska tränga undan andra arter. Jag förstår att det låter hemskt grymt men detta har pågått länge i mindre skala och har visat sig ge resultat (åtminstone i de områden jag har varit med och jagat i). Jag är själv kattägare och tycker att ni volontärer på katthemmen gör ett fantastiskt arbete för de katter som inte har något hem, men de vildkatter som åsamkar skada i naturen är inga husdjur utan rovdjur. Jag hoppas att ni inte tar detta som ett påhopp för jag uppskattar verkligen det ni gör. Men alla har inte samma åsikt i den här frågan. Inte ens de som har katt själva.

2009-06-05 @ 21:16:42
Postat av: Jenny/Katthemmet Kompis

Till Kattägare:



Det glädjer oss att du tycker att vi gör ett bra arbete med hemlösa katter! :) Tusen tack!



På vilket sätt får inte andra arter plats där det finns hemlösa katter?



Menar du vildkatter eller förvildade katter?

I Sverige finns inga vildkatter, bara förvildade tamkatter. Så här skriver Djurskyddet:

"Det finns inga vilda katter i Sverige idag, endast förvildade tamkatter som har reproducerat sig. Förvildade katter är katter som är övergivna och som lever ute helt på egen hand."



Kontrolleras alla katter som skjuts att de inte är ID-märkta eller chippade innan de blir skjutna?



Vi tror inte att avskjutning är ett sätt komma till rätta med problemet. Vi tror på kastrering och ID-märkning. Dessutom har det visat sig att TNR är ett mycket bra alternativ.



Stockholms katthem har precis kommit ut med ett pressmeddelande. Du hittar det här:

http://hittekatter.ifokus.se/Articles/Read.aspx?MessageId=26929c64-7055-4bc0-b925-6e9682d96531&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup



Kika gärna in på vår blogg/hemsida fler gånger!

Trevlig helg!

/Jenny, Katthemmet Kompis







2009-06-05 @ 23:31:57
Postat av: Prinzessin

För att lägga till en aspekt till på det hela. Har hört att det i Malmö var en park där det fanns en hel del förvildade katter som sköts av, efter det blev det problem med andra "skadedjur" som råttor och Kaniner, vilket visade sig vara till betydligt mer skada än katterna.

2009-06-06 @ 03:46:43
URL: http://prinzessin.blogg.se/
Postat av: Kattägare

Med vildkatter menar jag förvildade tamkatter som fötts i det vilda. Jag kanske borde ha varit mer tydlig där. Jag ska också tillägga att dessa problem förekommer mycket lokalt och främst utanför städerna.

Man lär sig att känna igen en förvildad katt när man tar jägarexamen eftersom det ingår i utbildningen. en förvildad katt har ett helt annat beteendemönster än en huskatt och eftersom det förekommer väldigt mycket inavel i kattkolonier har de ofta någon form av beteendestörning. När det gäller kastrering och id-märkningen håller jag naturligtvis med. Det borde vara lag på att kastrera och märka sin katt, eller sitt djur överhuvudtaget. Även om vi skulle vilja kolla katterna efter märkning så går inte det. De är oftast för skygga. Det är inte direkt så att vi går omkring och skjuter alla katter vi ser bara för skojs skull utan vi har koll på hur många vi skjuter och vilka kolonier som finns i området. Förvildade katter tar fågelungar, smådjur och fågelägg och i vårt område häckar en hel del rovfåglar som vi vill bevara. Vi skjuter även av andra djur som rävar, rådjur och vissa andra fågelarter som är för många. Problemet med avskjutning är framförallt att det är svårt att kontrollera vilka katter som tas bort och av vilken anledning. En bonde med jaktlicens som stör sig på grannens katt ska ju inte ha den möjligheten. En annan viktig sak är att höja kattens status. En lag som kräver mer av ägaren kan vara en lösning. Det handlar om att ändra folks inställning till katter. Vi vill inte skjuta katter men som jägare måste vi tänka djurklimatet i området och verka för att behålla de arter som minskar i antal.

2009-06-06 @ 12:11:18
Postat av: Lena Lindell

Svar till Kattägare: Att förvildade katter skulle vara ett hot mot våra vilda fåglar är en myt. Undersökningar har visat sig att det endast är 4% av alla fåglar som fallit offer för rovdjur dödats av en förvildad tamkatt. Jag blir mycket skeptisk till att du skriver att man på jägarutbildningen får lära sig att skilja på tama katter och förvildade katter. I så fall måste ni ha någon utomjordisk förmåga som vi vanliga dödliga inte besitter. Citerar dig här: "en förvildad katt har ett helt annat beteendemönster än en huskatt och eftersom det förekommer väldigt mycket inavel i kattkolonier har de ofta någon form av beteendestörning" Jag hälsar dig välkommen in till www.hittekatter.ifokus.se att diskutera detta vidare med medlemmar som är mycket kunniga på området förvildade katter och kattkolonier. Det är mycket ödesdigert att man på jägarutbildningen får lära sig saker som inte stämmer med verkligheten. Som du även skriver "Problemet med avskjutning är framförallt att det är svårt att kontrollera vilka katter som tas bort och av vilken anledning". Här talar du ju faktiskt emot dig själv. Eller hur?

2009-06-06 @ 12:47:57
URL: http://www.hittekatter.ifokus.se
Postat av: Miranda

Till kattägeren:



Att skjuta eller fånga för att avliva har praktiserats i hundratals år. Denna metod minskar antalet katter under en kort period men är en kortsiktig lösning. Det finns flera anledningar varför avlivning inte fungerar:



"The vacuum effect"

Kolonier med förvildade katter trivs där det finns mat och skydd. När man försöker skjuta av en koloni men mat och skydd finns kvar, kommer det förr eller senare fertila katter från närliggande områden och tar besittning av det tomma territoriet och det hela börjar om igen. Detta fenomen kallas för "the vaccuum effect" och beskrevs för första gången av dr. Roger Tabor i hans studier av Londons förvildade katter (The wild life of the domestic cat, 1983).

Att försöka få folk att sluta mata katter är nästan omöjligt. Länder och stater i USA där det är förbud på att mata hemlösa katter har den erfarenhet att engagerade människor ändå matar dessa katter.



"Overbreeding"

Det är ytterst sällan som ett område "saneras" från samtliga förvildade/hemlösa katter. Det är en mycket tidskrävande uppgift och oftast blir bara en del av katterna avlivade. Problemet med de förvildade katter verkar då löst för att det är lugnt ett tag.

Katterna som finns kvar har dock bättre förutsättningar att klara sig (mer mat per katt, mindre konkurrens). Fler kattungar kommer att överleva och populationen kommer snart att vara av samma storlek igen. Övergivna och ofta okastrerade tamkatter ansluter sig lättare till kolonier med låg konkurrens.



Brist på resurser hos myndigheter

Förutom att förvildade katter är en lågprioriterad grupp hos de svenska myndigheterna sägs det även vara brist på resurser till att kunna fånga in och avliva alla tusentals förvildade katter. Framförallt i stora städer där det bara finns några få tjänstemän som belastas med djurskyddstillsynen och tiotals (eller kanske hundratals?) kattkolonier, är infångning och avlivning inte realistiskt.



Att du har makten att skjuta rovdjur betyder inte att du har rätten att göra så. Människan är det största rovdjuret på jorden. Betyder det att du har rätt att skjuta dem. Nej.



2009-06-06 @ 13:09:13
Postat av: Carro

Kattägare, det är en skam att sådana som du får ha katter. Att skjuta av katterna är verkligen att tänka kortsiktigt, det är ingen lösning som håller i längden. För övrigt förstår jag inte hur man vill vara tillsammans med en jägare, jag kommer aldrig kunna kalla en jägare för djurvän, i alla fall då jag inte ser det som någon lösning i längden.

2009-06-06 @ 13:48:38
URL: http://bubbelrummet.blogg.se/
Postat av: Kattägare

Jag förväntar mig inte att någon av er ska förstå varför vi gör som vi gör. Jag försöker bara förklara varför. Jag tycker inte att jag talar mot mig själv. Jag talar från egen erfarenhet. Jag håller nödvändigtvis inte med om att det ska ges möjlighet åt vem som helst att skjuta katter, men om man har kunskap om området man verkar i så ser man samband. Myt eller inte, jag ser dessa samband och man gör så mycket man kan för att skydda djurlivet i övrigt. Jag uppskattar att ni har så mycket kunskap om kattkolonier och förvildade katter, det lär oss mycket att läsa om det så jag tycker att det är jättebra att ni tar med det i era argument. Ang. vetskapen om det är förvildad katt eller inte man tar bort så kan man naturligtvis aldrig vara riktigt säker. Vi fångar in katterna först och kontrollerar om de har halsband, är märkta och hur deras fysik ser ut. Mer än så kan vi inte göra. Om alla ägare tog sitt ansvar och märkte sina katter skulle vi inte ha detta problem. Jag tar mitt ansvar. Min katt är vaccinerad, märkt och kastrerad och jag vill inte behöva hitta honom död en dag pga av att förvildade katter tagit över området. Det hände med vår förra katt. Han blev attackerad i ett revirbråk, drog på sig en infektion och klarade sig inte. Så Carro: Jag är en utmärkt kattägare, min sambo likaså och vi gör allt för att skydda dem och ta bra hand om dem. Och vad gäller jägare så kanske du borde ta reda på vad de egentligen gör innan du uttalar dig så negativt. Det finns jägare som inte borde få ha licens, som ser jakten som en ursäkt för att få skjuta. Men de är väldigt få. De flesta är naturvårdare och gör mer för djuren än vad du någonsin skulle kunna föreställa dig. Vi köper tex aldrig kött eller fisk för att vi är självförsörjande. Jag äter hellre ett djur som jag vet har haft ett bra liv i det vilda och fisk som jag vet är fiskad på ett schysst sätt än att bidra till köttindustrin där djurhållningen är helt vidrig. Maten som du ger din egen katt är framställd på det sättet. Eller fiskar du upp en abborre varje morgon till honom? Tänk dig för innan du dömer andra. Jag har dessutom aldrig sagt att avskjutning är det bästa alternativet, men för oss är det det ENDA alternativet.

2009-06-06 @ 14:09:44
Postat av: Lena Lindell

Till kattägare: Jag kan hålla med dig om att det är mer försvarbart att äta kött från viltlevande djur som haft ett bra liv tills dess att de blir föda, än från kor, svin och höns i den vidriga köttindustin. Det jag vänder mig emot är att använda avskjutning som metod att lösa problemet med hemlösa katter. Du skriver att ni undersöker om katten är ID-märkt. Idag blir det allt vanligare att märka katter med chipmärkning. Hoppas därför att ni även har med er en chipläsare innan ni skjuter. Fysiken kan vara ansatt även hos den bortsprungna tamkatten. En tamkatt kan även betee sig som om den vore skygg när den kommer till en främmande miljö. Du skriver så här om din egen katt: "jag vill inte behöva hitta honom död en dag pga av att förvildade katter tagit över området" Risken med avskjutning utgör tyvärr en stor risk i sig för en tamkatt om den råkar befinna sig på fel ställe. Hur ser du på det? Synd att du ser avskjutning som det enda alternativet, för det finns ju faktiskt andra metoder som är både humanare och effektivare. Se Mirandas svar eller gå in på: www.hittekatter.ifokus.se

2009-06-06 @ 15:05:57
URL: http://www.hittekatter.ifokus.se
Postat av: Carro

Kattägare, och du frågar varför folk säger att du tänker kortsiktigt? Läs igenom din sista mening så KANSKE du förstår varför.

2009-06-06 @ 15:06:40
URL: http://bubbelrummet.blogg.se/
Postat av: Kattägare

Självklart har vi chipläsare och kollar innan vi tar bort en katt. Delen med viltjakt var riktat till Caroline som uppenbarligen väljer att attackera istället för att diskutera. Om det fanns en mer långsiktig lösning tillgänglig skulle vi naturligtvis inte skjuta katterna. Jag säger det igen: Vi skjuter inte katterna för att det är kul utan för att vi saknar andra alternativ. Vad gäller kastrering så har vi inte resurser till att ta alla dessa katter till veterinären för kastrering och även om vi skulle göra det så orsakar de fortfarande skada. Ingen matar katterna, vi bor på landet och har få grannar och ingen vill ha katterna där. Vi skulle kunna be myndigheter om hjälp med sanering, men de skulle göra exakt samma sak som vi gör. Om ni har alternativ som är uppnåeliga och realistiska så välkomnar jag förslag med öppna armar. Vi skjuter aldrig katter innan vi har undersökt om den är märkt, har halsband mm och alla katter runt om i området, inklusive stallkatterna, har halsband och är kastrerade pga detta. Det har aldrig hänt att vi har avlivat en katt som visat sig ha en ägare. Jag är ledsen, men jag sätter mina egna katters säkerhet framför de förvildade katternas, särskilt efter den senaste incidenten då min kisse blev attackerad. Det tragiska i det här är ju att det i grunden inte är katternas fel utan de vidriga människor som dumpar dem.

2009-06-06 @ 15:41:12
Postat av: Miranda

Det var roligt att läsa att Kattägaren har chipläsare. Jag lovar er att han kommer att påstå aldrig ha haft en chipmärkt katt i fällan. Varför? För att det inte går att läsa av ett chip när katten är i fällan :-S



"Vi skjuter inte katterna för att det är kul utan för att vi saknar andra alternativ." Jo, det har ni. Låt bli! Ingen som tvingar er att döda. Det är så uppenbart att jägare gillar jaga för dödandets skull. Det där med naturvård är bara skitsnack. Naturen sköter sig själv. Den behöver inga människor, snarare tvärtom!

2009-06-06 @ 17:29:57
Postat av: Pia Puma

Kattägare; varför tror du så stenhårt på att det ni gör är det enda rätta hos er och att det inte finns någon annan möjlighet att åtgärda problemet. Här finns det personer med mycket stor erfarenhet och många år bakom sig med att jobba med förvildade katter som svarat att det visst finns men du går ändå på ditt eget spår.

Sen undrar jag vad det är för något som man får lära sig i jägarexamen så att man ser om det är en förvildad eller inte förvildad katt? Nyfiken.

2009-06-06 @ 18:35:05
Postat av: Gizmo & Leeloo

Tack detsamma:) Jösses vilken fin blogg ni hade!



Ja det känns fullkompligt idiotiskt att katter och andra djur ska behöva lida för människans brist på ansvar. Det är för mig oförståligt!

2009-06-06 @ 19:07:14
URL: http://gizmo-leeloo.se
Postat av: Kattägare

Det här blir mitt sista inlägg. Det går att läsa av chippet om katten är i fällan, det beror på vilken sorts fälla man använder. En traditionell fälla med galleranordning fungerar inte i det fallet så där har du rätt. Ang. kommentaren om att naturvård bara är skitsnack så är det du som ägnar dig åt skitsnack. Vi gör viltinventeringar varje år för att försäkra oss om att allt är som det ska och dödandet är inte det huvudsakliga vad gäller jakt. Dessutom finns det många regler kring jakten som ska följas för att bibehålla och förbättra djurfloran. Mer info finns här: http://www.jagareforbundet.se/viltvard/ Om du vill att människan ska sluta lägga sig i naturen så kanske man ska börja skjuta människor i stället. För människan tränger undan djur från sina naturliga territorier vilket skapar en överpopulation av andra arter. Skyddsjakten hjälper till att hålla stammarna vid ett visst antal. Och ja, man lär sig på jägarutbildningen att känna igen förvildade katter eftersom det annars är olagligt att skjuta dem. Jag har dessutom efterlyst fungerande alternativ men inte fått något förslag som verkar realistiskt. Jag tänker nu gå ut i kvällssolen i stället för att sitta framför datorn och se i kors. Lycka till med arbetet för hemlösa katter. Ni gör ett kanonbra arbete! Tack för en intressant diskussion. Over and out.

2009-06-06 @ 19:36:38
Postat av: Lena Lindell

Svar till Kattägare: Synd att du inte kan tänka om och ta till dig att det finns andra alternativ. För det gör ju faktiskt det om man bara är öppen och vill ta dem till sig. Läs svaren du fått en gång till och sov på saken. Ibland tar det lite tid att ta till sig nya kunskaper och infallsvinklar. I många andra eropeiska länder är det förbjudet att skjuta förvildade katter. Tyvärr ligger vi långt efter i utvecklingen i vårt arma land.

2009-06-06 @ 20:53:55
URL: http://www.hittekatter.ifokus.se
Postat av: Forrest

Varför inte öppna ett katthem eller söka pengar och möjlighet till Tnr metod i samarbete med jägarförbundet tex? Ni som jägare kanske kan hjälpa till och få myndigheter och se verkligheten med katterna bla och själva sprida det arbete Ni gör för andra människor att ni faktiskt inte skjuter för nöjes skull, Utan verkligen värnar om djuren och naturen!



Att skjuta av problemet känns som det enbart sopar det under mattan och håller det "hanterbart". Men vad händer egentligen på långsikt.. Och i de flesta fallen går det inte heller att kolla om katten har en ägare, vilket moderdjuren hade hur långt tillbaks det än är. Så vilda är de inte i den bemärkelsen, förvildade kanske upp i generationer. Sedan beklagar jag verkligen att er katt fick somna in, men rejäla kattslagsmål det sker tyvärr* också även mellan de okastrerade huskatterna utanför min dörr. Allt för de människor som inte tar sitt ansvar, därför behövs fler som tror och kämpar på långsiktiga lösningar.











2009-06-07 @ 02:34:53
Postat av: karate slugger

För katternas skull bör dom skjutas, dom klarar oftast inte ett liv i det vilda, som nån sa innan så är det inte vildkatter utan förvildade tamkatter, därmed har dom sämre förutsättningar för att klara sig mot sjukdommar och annat.

Ta hand om förvildade katter? hur går det till man kommer ju inte nära dom.

2009-06-08 @ 22:00:41
URL: http://griskrig.blogspot.com/

Gör ditt tassavtryck här:

Ditt vackra namn?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Säg det med ett mjau:

Trackback