Innan du skaffar katt!

Funderar du på att skaffa katt? I så fall är det några viktiga saker att tänka igenom innan du tar steget att bli kattägare. Att ha katt är en källa till mycket glädje och lycka, men det innebär även ett stort ansvar. Skaffa dig inte katt om du inte är beredd att ta det ansvaret fullt ut!


Hur ser vardagen ut för dig & din familj?
Passar det för dig & din familj att ha katt?
Har du & din familj den tid & kärlek som katten behöver?  


Tänk på att en katt lever i 15-20 år och att den även behöver din omtanke när det är dags att åka bort på semester!    


Tänk på att en katt hårar ned en del och att det även kan hända att den vässar sina klor på dina mattor och möbler! Därför kanske inte ditt hem kommer att se lika tipp topp ut som innan du hade katt.


Tänk på att alla katter inte är lika! Du kan aldrig på förhand veta exakt hur den lilla kattungen kommer att bli som vuxen.

Tänk på att det kostar en del att ha katt! (Se kostnadskalkyl nedan). Kanske måste du avstå från andra saker för att ha råd att ge katten det den behöver?


Tänk noga efter om någon i familjen är allergisk?

Ska katten vara inne- eller utekatt? Många miljöer är inte alls lämpliga för utegående katter pga tät trafik på gatorna, människor som kan vara elaka mot den, glykol från bilarna (livsfarligt för katter) och många andra faror.  I dessa fall är det mycket  bättre för katten att vara innekatt. Man kan då istället erbjuda katten en inhängnad balkong, koppelpromenader samt ordna en stimulerande inomhusmiljö. 


Är du borta mycket under dagarna? Då kan det vara en god ide´att skaffa två katter iställer för en.


Se till att skaffa så mycket information om katten & dess bakgrund som möjligt. När Du skaffar katt ska Du alltid betala för den, minst 100 kr. Gärna mera allt från 500 kr & uppåt. Ta alltid betalt för Din katt om du själv omplacerar den. Kattungen bör vara minst 12 veckor. Ett annat alternativ är att ta hand om en äldre katt från ett katthem och samtidigt göra en god gärning. Fördelen med en äldre katt är att du då vet vilken karaktär katten har och på så vis kan välja en katt som passar dig. 


Tänk alltid på att:

Kastrera
Vaccinera
Försäkra
ID märka



Text: Lena Lindell, Hittekatter ifokus.


Kommentarer
Postat av: Katten Sippo

Väl jamat! Själv var jag faktiskt bara nio veckor när husse hämtade mig. Men om inte han hade tagit hem mig, så skulle jag blivit given till en annan som ville titta. Dessutom så skulle dom inte ha pengar, trots att det stod 50:- i annonsen. Husse tyckte det var jätteunderligt, men han kunde i vilket fall inte motstå mig. generad

2009-05-12 @ 17:51:37
URL: http://katten-sippo.blogspot.com
Postat av: Molly

Självklart. Man måste ju ta hand om dem som inte kan ta hand om sig själva. Jag önskar att fler tänkte så.



Men jag ska försöka göra min insats för de små :)

2009-05-12 @ 18:16:36
URL: http://molkan.se
Postat av: Linda

Väldigt bra inlägg. Tyvärr finns det ju människor som inte tänker på allt detta innan de skaffar djur. Sen inser de att det inte är så lätt att ha djur och ångrar sig. Många tror nog att katter inte är så dyra och kräver så mycket omvårdnad men detta är fel. Visst, katter är självständiga men de vill ha kärlek även de. Det ligger mycket jobb bakom alla djur för att de ska må så bra som möjligt. Jag har tre katter och vet hur mycket de uppskattar att få lite uppmärksamhet då och då. Det kostar också att kastrera, vaccinera, avmaska och försäkra vilket man måste ta med i beräkningen när man köper katt. Men vill man djurets bästa så betalar man detta med glädje. Jag älskar mina tre katter och vill att de ska få ett långt och lyckligt liv : )

2009-05-12 @ 18:36:17
URL: http://sannythecat.blogg.se/
Postat av: qamilla

ja, jag jobbar på katthemmet här i nässjö.

2009-05-12 @ 18:48:57
URL: http://solskensoga.blogg.se/

Gör ditt tassavtryck här:

Ditt vackra namn?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Säg det med ett mjau:

Trackback