Heidi driver bloggen Kattfamiljen

 

Vi har ställt några frågor till Heidi som driver bloggen "Kattfamiljen" samt nätbutiken "Kattfamiljen shop". Heidi är 25 år, bor i Stockholm tillsammans med fem katter och sambon Andreas, men är uppvuxen i Småland. Hon ägnar dagligen mer än två timmar till bloggen som besöks av mellan 100-200 läsare varje dag. Heidi berättar att det oftast inte är svårt att hitta inspiration eftersom hon anser att det finns så mycket viktigt, intressant och roligt att skriva om.

Hur startade ditt intresse för katter?
Jag har älskat djur så länge jag kan minnas. Var mycket ute i naturen tillsammans med mina föräldrar och kika på de vilda djuren, insekterna osv och tyckte det var såå kul och fascinerande. När jag var 8 år flyttade vi till ett hus och då kom en mager, hungrig katt och tiggde mat på vår trappa. Jag som så väldigt gärna ville ha ett eget husdjur började mata katten trots att mamma sagt att jag inte skulle mata främmande katter. Det var ju bara det att den här katten var övergiven. Han var vrålhungrig, rufsig och mager. Han orkade inte ens hoppa över ett staket, så svag var han. Jag började köpa kattmat på Ica för mina egna veckopengar för jag ville ju ha katten sen vad mamma sa spelade ingen roll.
- Efter ett tag förstod mina föräldrar hur gärna jag ville ha katten så han fick stanna till min stora glädje. Efter ett tag snokade vi reda på att han tillhört en knarkare som bara vad glad över att någon annan tagit hand om katten. Katten fick namnet O`Malley efter min favorit film Aristocats där en av huvudkaraktärerna heter Thomas O`Malley och är en vildkatts kung. Ja när O`Malley kom in i mitt liv blev jag kattfrälst :-)


Berätta om bloggen.

- Jag driver bloggen själv men bloggen handlar om hela familjen dvs mig, sambon och framför allt katterna. Katter har varit mitt stora intresse sen barnsben och det har inte minskat ett dugg. Jag brinner starkt för hemlösa katter och skriver en del i bloggen om de hemlösa katternas situation och jag skänker även pengar och saker till katthemmen. Självklart har mitt hem alltid stått öppet för hemlösa katter på ett eller annat sätt. Tex vår vackra Hugo är en hittekatt som en höstdag på egen tass bestämde sig för att vi var en bra familj att bo hos och eftersom ingen saknade honom så fick han bo kvar hos oss vilket vi är jätteglada för. Annars arbetar jag på ett lager och driver vårt egna företag Kattfamiljen shop. Jag tycker om att vara ute i naturen för det ger mig ro. Tycker också det är jättekul att pyssla. Att få använda min kreativitet på olika sätt är jätteviktigt för mig.


Hur kom det sig att du startade bloggen?

- Det var flera anledningar. Jag får ofta frågor gällande katter från vänner och bekanta och får ofta höra att jag kan så mycket om katter så jag tänkte att varför inte dela mig av det jag kan i en blogg. Sen en annan anledning att jag bloggar är att jag vill visa genom våra underbara katter vilken härlig familjemedlem katten är och hur roligt man kan ha tillsammans med sin katt. Jag vill på det sättet höja kattens status och få folk och förstå att man kan inte bara släppa en katt vind för våg och tro att den klarar sig om man skulle tröttna. Sen är det väldigt kul att få skriva om det jag tycker är så himla kul, katter.

Vad betyder bloggen för dig?
- Jättemycket! När jag gick i skolan var jag ganska stökig och tyckte det var tråkigt med skola. Fick väl liksom lite den där "slarverstämpeln" fast jag egentligen inte är det, men sånt sätter sig ju på självkänslan. Jag gick omkring i många år och visste inte alls vad jag ville med mitt liv och jag kände mig inte duktig på något. Efter något år började jag blogga och bloggen blev ganska fort väldigt populär. Jag blir så himla glad varje gång jag får fint beröm som mina underbara läsare ger mig för bloggen och min kunskap om katter. Jag känner liksom att "shit det här är jag ju jätteduktig på". Nu har jag äntligen hittat MIN grej. 
- Tack vare det här så vågade jag också starta mitt företag tillsammans med Andreas. Bloggen har helt klart hjälpt mig att komma på vad jag vill göra i mitt liv och gett mig mer självkänsla. Jag måste säga att jag har världens bästa läsare. Det underbart att varje dag få prata så mycket katt jag vill med mina läsare. De tröttnar liksom aldrig på kattprat.

Vad tror du bloggen betyder för dina läsare?
- Jag tror bloggen betyder mycket för många av läsarna. De som kanske inte kan så mycket om katter än, får svar på många av sina frågor och råd och stöd till ett roligt liv tillsammans med sin katt. Jag hjälper mer än gärna människor som funderar på att skaffa katt eller precis skaffat katt med deras funderingar och frågor. För andra är bloggen ett trevligt ställe att komma och prata katt på i en glad miljö. Det är ju inte alltid man har vänner med samma kattintresse och då är det kul att kunna träffa likasinnade på nätet i stället.


Berätta om dina katter.

- Här hemma hos oss bor fem underbara katter. Vi kan börja med Theodore, han är en ragdoll på 4 år. Han är kung här hemma om han får bestämma. Theodore är en riktig goskille samtidigt som han är väldigt macho och skall bestämma över alla här hemma. Han älskar skogspromenader och mys i sängen med mig. Han har lite roliga egenheter, om Andreas säger till honom när han gör något han inte får så kan Andreas vakna mitt i natten av att Theodore sätter honom på plats genom att jucka på hans ben. Haha.


- Marwin är också en ragdoll på 4 år, kullbror med Theodore. Marwin är coolingen här hemma. Han är världsbäst på att vara cool. Han tycker husse är bäst helt enkelt. Visst gosar han med mig ibland men husse är nummer ett. Om husse skulle vara borta en natt så brukar Marwin bli orolig och kan inte riktigt sova då. Människor förutom mig och husse Andreas brukar han inte bry sig om. Han är rätt reserverad utan att vara rädd. Han har bara inget intresse för människor han inte känner (finns något undantag). Något som Marwin älskar är promenader i skogen. Han blir så lycklig när han få luffsa i skogen tillsammans med oss.


- Hugo är vår hittekatt på 4 år. Han satt här utanför porten en höstdag 2007 och han fick följa med in för han verkade angelägen om det och sen gick han aldrig. Vi satte upp lappar, ringde polisen och annonserade på nätet men ingen hörde av sig så han fick stanna hos oss. Hugo är en busig kille med mycket spring i benen. Han har en väldigt omhändertagande personlighet och han tar gärna hand om t.ex. jourkatter som är rädda. Även yngre osäkrare katter tar Hugo gärna under sina vingar och leker, tvättar och busar med. Han tar också gärna en promenad i skogen men är lite försiktigare än sina ragdollbröder. Hugo gillar också att gosa.


- Eddie är snart 4 år och är en korsningskatt vad vi vet. Eftersom han är köpt på Blocket så vet man ju inte säkert men de sa att han hade norsk skogkatt, perser och huskatt i sig, om det stämmer får vi nog aldrig veta men det spelar ingen roll för han är underbar ovasett ursprung. Eddie är egentligen näst yngst i familjen men han kommer nog alltid vara lillebror i familjen. Han är en väldigt smart och snabb katt men framför allt är han goskillen nummer ett. Han vill ligga som en bebis i famnen och goooosa massor jätteofta. Han är mattes pojke helt klart även om han älskar husse massor också.
- Ibland när Eddie har lust kan han apportera, och oj vilket spring det blir i benen när man kastar en leksak! Han blir jättebusig. Han tycker även det är jättekul att leka ta fatt med mig eller Andreas. Då skall man springa och jaga honom och sen skall man byta så han får jaga tillbaka. Han brukar även tvätta mig nästan varje dag på armarna, hans sätt och säga att han älskar mig tror jag. Eddie är en sån katt som ingen kan bli arg på för han är en känslig kille och alltid så fruktansvärt genomsnäll. Till exempel Hugo som kan retas lite med Theodore som har sånt enormt självförtroende och blir så himla sur om någon trotsar honom retar aldrig Eddie. Han är alltid snäll mot honom.


- Luna är vår lilla prinsessa. Hon är en ragdollflicka som vi har på foder. De innebär att Luna ägs av sin uppfödare Åsa men bor hos oss går allt som det är tänkt så skall hon få tre kullar och sen skrivs hon över på oss. För Luna är det ju egentligen ingen skillnad för henne är det jag och Andreas som är hennes matte och husse. Luna har ett enormt självförtroende och har en väldigt glad och sprallig personlighet. Med henne är det inget krångel, hon är väldigt lätt att ha och göra med helt enkelt.
- Hon älskar att busa och hitta på små upptåg. En av hennes favoritleksaker är en liten leksakstiger som hon frekvent mördar haha. Hon bär omkring på den, morrar och brottas med den. Luna må vara väldigt flickig och prinsessig men hon är också pojkflicka. Att brottas med Hugo är jättekul tycker hon, att hon är minst i familjen bekommer henne inte det minsta.




Heidi

 
Eddie och Marwin

 
Hugo och Luna


Theodore

 

 


Kommentarer
Postat av: Kattfamiljen

Tack för jag fick vara med :-)



Kram Heidi

2011-05-21 @ 16:42:28
URL: http://kattfamiljen.se/
Postat av: Gunilla och Frasse

Vi tassar ofta in till Kattfamiljen. En blogg där proffsighet och mysighet förenas på ett väldigt lyckat sätt, tycker vi. Jättekul att få veta mer om Heidi och hennes pälsklingar!

Kramar och tassklappar

PS Vi lägger till er i vår länklista :-)

2011-05-21 @ 20:57:56
URL: http://gunillaofrasse.allas.se/
Postat av: Karin Kåserar

Trevlig artikel!

Jag är en av Heidis läsare, och är själv kattfrälst varför jag gillar hennes blogg.



/Karin

2011-05-22 @ 14:43:13
URL: http://karinkaserar.blogspot.com/
Postat av: Modekatt

Det var jätteroligt att läsa denna intervjun med Heidi!



Jag läser också Kattfamiljens blogg nästan dagligen & har gjort det i ca 2 två år nu.



Tassar från Melissa & Alissa

2011-05-22 @ 16:03:46
URL: http://modekatt.blogg.se/

Gör ditt tassavtryck här:

Ditt vackra namn?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Säg det med ett mjau:

Trackback